Független pénzügyi tanácsadás, biztosítás, befektetés, lakástakarék, hitel - megkeressük a Rád szabott megoldást!

9021 Győr

Jókai u. 13-17. V. em. 68.

Neked szinte mindig

Előzetes egyeztetés alapján

kötelező felelősségbiztosítás

Kezdődik a motoros szezon! De mi van a segédmotoros kerékpárok biztosításával?

Kell egyáltalán biztosítás segédmotoros kerékpárra?
Mennyi lesz a fedezetlenségi díj?
Mi kell ahhoz, hogy ne büntessen meg a rendőr?

Kezdődik a motoros szezon, vagy ahogy motoros barátom szokta mondani, a „motorosok tavaszi kirajzása”, előkerülnek a segédmotoros kerékpárok is a garázs mélyéről, sok gazdát cserél közülük és előkerülnek a kérdések is. Az utóbbi időben jó néhányan kerestek meg ilyen kérdésekkel, így összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat!

A napokban az almafák metszése közben egész délután motorosok hangját hozta a szél, néhány motoros elérkezettnek látta az időt, hogy végre felpattanjon a járgányára. Az utakon is egyre több motorost látni, ami csalhatatlan jele a tavasz közeledtének. A motoros szezon kezdetét abból is látjuk, hogy előkerülnek a motoros kérdések nálunk is, a fórumokon, közösségi oldalakon is. 

A magyar alkuszok szövetségének becslése szerint nagyjából 600 ezer segédmotoros kerékpár futhat az utakon és ezeknek alig 15-20 százaléka rendelkezik érvényes biztosítással. Sokan talán nem is tudják, hogy segédmotoros kerékpárra is kell biztosítást kötni…

Minden ott kezdődik, hogy az a gépjármű, amit beépített motor hajt. Ennek ellenére a KRESZ szerint a segédmotoros kerékpár nem gépjármű (ahogy pl. a villamos sem). 

Van egy jelentős különbség a mopedek és a gépjárművek között: a segédmotoros kerékpároknak nincs forgalmi engedélye, nincs rendszáma, ennek megfelelően központi nyilvántartása sem.

Viszont a gépjárművekhez hasonlóan csak kötelező gépjármű felelősségbiztosítással vehet részt a közúti forgalombanA segédmotorra köthető kötelező biztosítás nagyon hasonlít a más gépjárművekére, de néhány lényeges kérdésben eltér tőle. 

A hasonlóságok közé tartozik elsősorban, hogy a megkötése kötelező. Ez azért eléggé indokolt is, hiszen egy segédmotoros kerékpárral is lehet akár sokmilliós kárt okozni. Az az enyhébb eset, ha be akar sorolni két autó közé és letöri az egyik visszapillantótükrét, az sokkal súlyosabb, ha pl. nem adja meg az elsőbbséget és emiatt mondjuk két nagy értékű más jármű ütközik, de emellett súlyos személyi sérülés is lehet a következménye egy ilyen balesetnek. És aki biztosítás nélkül közlekedve balesetet és másnak ezzel kárt okoz,  biztosítás hiányában ezt zsebből kell megfizetnie, akár több milliós összegben, de az is lehet, hogy egy maradandó sérülés miatt a sérült élete végéig járadékot kell fizetnie.

Nyilvántartás hiányában a rendőr egy közúti ellenőrzéskor vagy rosszabb esetben helyszíneléskor másként nem tudja ellenőrizni a biztosítás meglétét, csak ha a motoros magánál tartja a díjfizetési igazolást. (Azt pedig, hogy a jármű az övé, semmi mással nem tudja igazolni, mint az adásvételi szerződéssel, így annak egy példányát is magánál kell tartania). A járműnek egyetlen azonosítója bizonyosan van: alvázszáma, lényeges, hogy ez helyesen szerepeljen a biztosítási kötvényben és az adásvételi szerződésben. Akinek nincs érvényes biztosítása, az komoly mulasztási bírságra számíthat egy közúti  ellenőrzés során.

További különbség, hogy a segédmotoros kerékpárra a nyilvántartás hiánya miatt sosem kell fedezetlenségi díjat fizetnünk. Ha tehát megvettük a járművet, de nem kötöttünk rá biztosítást, azt bármikor pótolhatjuk, nem kell büntetést fizetni azért, mert késedelmesen kötöttük meg a biztosítást. Emiatt nem kell aggódnunk akkor sem, ha hónapokig (évekig) nem volt biztosítva a járművünk, „büntetlenül” megköthetjük a biztosítást, a lényeg, hogy anélkül ne induljunk útnak! Ha hosszú ideig nem használjuk a járművet, évfordulóra akár fel is mondhatjuk a biztosítást, de azzal nem nagyon érdemes „játszani”, hogy csak szezonra kötjük meg (féléves díjfizetéssel és hagyjuk díjnemfizetéssel megszűnni), mert amúgy néhány ezer forintos éves tételről beszélünk.

Ugyancsak a központi nyilvántartás hiánya az oka annak, hogy segédmotorra nincs bónusz-málusz rendszer, Így a meglevő biztosítás díja nem csökken évről évre.

Még egyszer összefoglalva nézzük át, mire van szükség ahhoz, hogy segédmotoros kerékpárral szabályosan vehessünk részt a forgalomban: 

  • adásvételi szerződés
  • kötelező felelősségbiztosítás igazolása
  • jogosítvány
  • bukósisak
  • láthatósági mellény

És van még valami, amit erősen tanácsolunk minden motorosnak: egy megfelelő balesetbiztosítás. Ez ugyan nem „kötelező”, de erősen ajánlott. A motorosnál nem nagyon van sérülékenyebb résztvevője a közlekedésnek, hiszen karosszéria helyett mindössze egy bukósisak védi, ugyanakkor az autókat megközelítő 40 km/h sebességgel haladhat (a törvény szerint, de láttunk már ennél gyorsabban száguldó mopedeket is). A statisztikák szerint évente 600-700 körüli csak a segédmotoros kerékpárok által okozott személyi sérüléses baleset. Ha a balesettől, a sérüléstől nem is, de legalább annak anyagi következményeitől megkímélheted magad egy megfelelő balesetbiztosítással

Keress meg bennünket és kötelező felelősségbiztosítás mellé mindjárt kössük meg a balesetbiztosításodat is.

Ha bejegyzésünket hasznosnak találtad és mások számára is fontosnak gondolod, kérjük, juttasd el ismerőseidnek. Ha a továbbiakban is szeretnél értesülni szakmai híreinkről, iratkozz fel hírlevelünkre, keresd fel és lájkold Facebook oldalunkat. Ha pénzügyi kérdésekben segítségedre lehetünk, írj nekünk, hívj fel bennünket, kérd visszahívásunkat, készséggel állunk rendelkezésedre!

Visszahívás kérése

    Leave a Comment

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

    Találkozzunk a Facebookon is!